Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2010

Μοιρολογίστρες Ξενιτεμένων Επιστημόνων




Όλο και συχνότερα διαβάζω στον ελληνικό τύπο και μπλογκόσφαιρα άρθρα σχετικά με τους "λαμπρούς επιστήμονες και τα εξαιρετικά μυαλά" τα οποία φεύγουν από την Ελλάδα επειδή δεν έχουν ευκαιρίες. Τώρα αποκτά πιο μαζική μορφή, μιας και οι νέοι πιο περιορισμένης λαμπρότητας αναγκάζονται να φύγουν εκτός Ελλάδος για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην. Συνήθως είναι σε μορφή μοιρολογιού, αλλά υπάρχει και η πιο επιστημονική άποψη του λεγόμενου brain-drain, με συγκεκριμένους αριθμούς και στοιχεία. [1]

Μερικά σχόλια :
  • Το γεγονός ότι ένα μεγάλος αριθμός ανθρώπων έχουν ζήσει/σπουδάσει/δουλέψει στο εξωτερικό είναι από μόνο του πολύ θετικό. Πιο πλούσιοι σε εμπειρίες, καινούριες ιδέες, απαλλαγμένοι από εθνικοπατριωτικορατσιστικά κατάλοιπα. Σίγουρα οι λόγοι που οδηγούν σε υψηλά ποσοστά "μετανάστευσης" δεν είναι οι καλύτεροι, αλλά ας μείνουμε στο αποτέλεσμα..Βέλγος φίλος από την -γνωστή- πανεπιστημιούπολη του Leuven σχολίαζε πόσο βαρετό στατικό και συντηρητικό είναι το ότι όλοι γεννιούνται, σπουδάζουν, δουλεύουν και γερνάνε στην ίδια περιοχή, και κατ'επέκταση στο Βέλγιο.
  • Αντί να κλαιγόμαστε, ας δούμε πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε ένα σύνολο ανθρώπων που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό. Είτε με μετακόμιση τους στην Ελλάδα, είτε δίνοντας τους ένα διττό ρόλο μεταξύ Ελλάδας και της όποιας χώρας βρίσκονται.
  • Ας ασχοληθούμε με την προσέγγιση κόσμου από τις υπόλοιπες χώρες. Οι Έλληνες ούτε πιο έξυπνοι είμαστε, ούτε πιο εργατικοί, ούτε τίποτα. Αν κάνουμε κάτι θα το κάνουμε επειδή θα δουλέψουμε πιο πολύ, πιο σοβαρά, πιο συντονισμένα. Δεν είναι ούτε στο DNA ούτε στο πεπρωμένο μας να πετύχουμε κάτι. Στο χέρι μας είναι. Αντί να μοιρολογούμε για τους Έλληνες που φεύγουν, ας φέρουμε τους μορφωμένους Σέρβους, Σκοπιανούς, Ιρανούς, Βούλγαρους να ζήσουν στην Ελλάδα. Θα έρθουν γιατί η κοινωνία είναι πιο σταθερή, οι συνθήκες ζωής καλύτερες, οι τράπεζες πιο δυνατές. Σε δεύτερη φάση, να προσελκύσουμε τους Δανούς, τους Σουηδούς, τους Άγγλους. Θα έρθουν γιατί έχει ήλιο και ωραία νησιά.[2] Απλά ο πήχης εδώ είναι πιο ψηλά. Γιατί εκτός από τον ήλιο, θα πρέπει να προσεγγίσουμε τα υπόλοιπα στοιχειώδη που έχουν στις χώρες τους..



1. Πολυ καλή δουλειά στο συγκεκριμένο από το πανεπιστήμιο Μακεδονία. Αν και διαφωνώ με την οπτική γωνία, έχει γίνει αναφορά και στην αφεντιά μου σαν θύμα της "μετανάστευσης" - η ταμπέλα μάλλον μου μπήκε πριν μου δωθεί ο λόγος...
2. Η απάντηση του Hennessy (πρόεδρος του Στάνφορντ) στην ερώτηση "τι χρειάζεται για να κάνεις ένα αντίστοιχο πανεπιστήμιο σε μια άλλη χώρα :
"Ήλιο και πολλά λεφτά".

Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου 2010

Google-it, ή αλλιώς το τέλος της αμπελοφιλοσοφίας

Μου τη σπάει απίστευτα η έκφραση "google-it". Πες δεν ξέρω ρε φίλε, κάνε μία υπόθεση για το τι μπορεί να συμβαίνει/ισχύει, αλλά μη μου λες google-it, ξέρω ότι μάλλον θα βρω αυτό που θέλω με περισσότερη ακρίβεια και εγκυρότητα. Κουβέντα να γίνεται.

Γνωστό το παραμύθι για την εύρεση της πληροφορίας, καθώς και της ενίσχυσης του από τις κινητές πλατφόρμες τύπου πρόσβαση-από-παντού-στα-πάντα. Συμφωνώ οριζοντίως και καθέτως, και επαυξάνω. Αλλά υπάρχουν αυτές οι λεπτομέρειες που με εκνευρίζουν αφόρητα. Είχα τον εξής διάλογο προχθές με τον κατά τα άλλο κοινωνικότατο και συμπαθέστατο φίλο στο γραφείο :

Γ : Νικίλ, τι καιρό έχει έξω? Να πάρω ζακέτα ή όχι?
Ν : Όχι, είναι οκ..
Ν : (βλέποντας το iphone του μου λέει) Γιατί δεν κοιτάς το κινητό σου, έχει 23 βαθμούς έξω..

Ποτέ δεν συμπάθησα αυτούς που παίζουν Scrabble με λεξικό. Τι νόημα έχει να φτιάχνεις λέξεις σαν χάνος αν δεν πλακωθείς με τους υπόλοιπους για το κατά πόσο το "μαλακομπούκωμα" [1] είναι έγκυρη λέξη ή όχι? Πώς θα την πέσεις στην τύπισσα στη στάση του λεωφορείου αν ξέρεις τη θερμοκρασία, σε πόσα δευτερόλεπτα έρχεται το λεωφορείο, που κάνει στάσεις, αν έχει κίνηση, και φυσικά ξέρει και αυτή ότι τα ξέρεις?

Γ.

[1] πληροφοριακά, παίρνεις 28 πόντους χωρίς να υπολογίζω διπλά/τριπλά γράμματα, λέξεις κτλ.