Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2009

Διαφωνία με τους διαφωνούντες και "μαζικότητα" της πληροφορίας

Θυμάμαι αρκετές φορές στο παρελθόν να διαφωνώ με τους διαφωνούντες. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα οι άνευ λόγου και ουσίας καταλήψεις στο πανεπιστήμιο. Φαντάζομαι, στην ίδια κατάσταση θα βρεθώ και σε λίγες ημέρες αν όντως καταργηθούν τα stage και οι "unstaged" βγουν στους δρόμους. Σημασία δεν έχει το θέμα, ούτε η προσωπική μου άποψη. Σημασία έχει ότι έχω προσωπική άποψη για ένα θέμα που με αφορά, η οποία είναι αντίθετη από αυτή που προβάλλεται προς τα έξω από τους ενδιαφερόμενους (φοιτητές, νέους, εργαζόμενους, πολίτες κτλ).

Η έκφραση αυτής της άποψης είναι σημαντική. Φανταστείτε 5000 απολυμένους σταζιέρ στο δρόμο να διαμαρτύρονται ότι είναι άνεργοι, και ξαναφανταστείτε τους ίδους 5000, μόνο που τώρα υπάρχουν δυο τετράγωνα πιο κάτω, 25000 μη-σταζιέρ, που ήταν άνεργοι από πριν και θα παραμένουν άνεργοι όσο δεν πληρούν τις "τυπικές προυποθέσεις" για ένα σταζ.

Δυστυχώς αυτό είναι δύσκολο να γίνει. Είτε γιατί δεν έχουμε εμπεδώσει καλά το νόημα της "συμμετοχικής δημοκρατίας", είτε γιατί είμαστε ολίγον "ωχ-αδερφιστές", είτε γιατί δεν θέλουμε να γίνουμε "ρουφιάνοι για να καλύψουμε τα κενά του κράτους κτλ.

Τα blog και το διαδίκτυο σαφώς δίνουν τη δυνατότητα έκφρασης. Παρόλα αυτά, θεωρώ πώς δεν έχουν ακόμα την απαραίτητη μαζικότητα για να εκπροσωπήσουν την κοινή γνώμη και άποψη. Υπάρχουν group-based blogs, επαγγελματικά-δημοσιογραφικά, υψηλής δημοτικότητας αλλά αυτό δεν αρκεί. Καταρχήν, δεν πιστεύω στους παντογνώστες επί παντός επιστητού. Τα ομαδικά blogs έχουν το overhead συνεργασίας, γνωριμίας κτλ. τα οποία λειτουργούν σαν αποτρεπτικός παράγοντας για ευρύτερη συμμετοχή. Με ενδιαφέρει η γνώμη των πολλών, και όχι η γνώμη ενός τον οποίο σέβονται πολλοί. Και κυρίως με ενδιαφέρει η μαζικότητα των πολλών.

Δεν ξέρω κατά πόσο υπάρχει κάτι αντίστοιχο, αλλά θα το όνομαζα position-aware web searhing . Οι μηχανές αναζήτησης που χρησιμοπιούμε είναι content (and popularity) aware, παρόλα αυτά παραμένουν εντελώς αδιάφορες σε πιθανή τοποθέτηση του περιεχομένου ως προς συγκεκριμένο θέμα. Φαντάζομαι υπάρχουν σημαντικές τεχνικές δυσκολίες ώστε να γίνει κάτι τέτοιο, αλλά σίγουρα είναι εφικτό μέσα από ένα πιο sophisticated user-feedback process.,το οποίο εστιάζει στην κατηγοριοποίηση, και όχι στη δημοτικότητα.

Mια μηχανή αναζήτησης που συνοδεύεται από real time., on demand "δημοσκοπική" πληροφορία θα βοηθούσε σημαντικά ώστε να αποτυπωθούν τα trends και οι απόψεις σε μια κοινωνία.

Γ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: