Τετάρτη 9 Ιουλίου 2008

Εργασία και Χαρά

Μπήκα αισίως στην τέταρτη εβδομάδα της καλοκαιρινής μου πρακτικής. Επιχειρώ μία σύντομη σύγκριση με την αντίστοιχη εμπειρία που είχα στην Ευρώπη (Ολλανδία), όντας σχεδόν σίγουρος ότι θα ολισθήσω σε γενικεύσεις και ανακρίβειες.

Λίγο background : Στην Ολλανδία ήμουν στο ερευνητικό τμήμα μεγάλης και παλιάς εταιρίας (Philips, 120 χρονων, 125000 υπάλληλοι), το οποίο απασχολεί γύρω στα 5000 ( το συγκεκριμένο ερευνητικό department στο Eindhoven). H τωρινή εργασία στο Silicon Valley είναι σε σαφώς μικρότερη και νεότερη εταιρία (Juniper, 12 χρονων, 6000 υπάλληλοι), πάλι σε ερευνητικό τμήμα το οποίο όμως είναι ακόμα στα σπάργανά του - ίσως είμαι ο μόνος ο οποίος δουλεύω fulltime..

Απολαβές : Στην Ευρώπη οι πρακτικές δην πληρώνονται. Σου δίνουν ένα χαρτζιλίκι για να πιεις μια μπύρα. Αντιθέτως στο Αμέρικα πληρώνονται, και καλά μάλιστα. Υπάρχει επίσης αρκετό περιθώριο για διαπραγμάτευση - στην Philips είχα την εντύπωση ότι ακόμα και οι κανονικοί υπάλληλοι μπαίνουν σε μισθολογικά καλούπια χωρίς να μπορούν να διαπραγματευτούν τις απολαβές, benefits κτλ.
Περιβάλλον Εργασίας : Να ζήσει το Eindhoven! Αν και δεν τίθεται θέμα σύγκρισης μεταξύ Eindhoven και San Fransisco Bay Area, το High Tech Campus όπου στεγάζεται η Philips Research είναι μέσα στο δάσος, με καινούρια κτίρια, πολύ καλά γραφεία, ωραίους χώρους, λίμνη, κήπους, κτλ κτλ. Θεωρώντας επίσης ότι η έρευνα βασίζεται στην επικοινωνία και ανταλλαγή ιδεών, τα κτίρια βασίζονται κυρίως σε γυαλί, χαρίζοντας απλόχερα θέα στους υπαλλήλους. Στο Valley, οι εταιρίες στα πλαίσια του American Dream χτίζονται σε διάστημα λίγων βδομάδων. Φίλος της ταχύτητας, το cubicle στοιβάζει εκατοντάδες μυρμήγκια-ανθρώπους σε κάθε όροφο. Οι τοίχοι του cubicle φτάνουν στο ύψος του ώμου με αποτέλεσμα να μην έχεις ιδέα ποιος είναι ο διπλανός σου. Περιττά τετραγωνικά για κήπους και συντριβάνια φυσικά και δεν υπάρχουν...
Συνάδελφοι : 2-1 η Philips. Μάλλον είμαι λίγο άτυχος στη Juniper, αλλά το γεγονός ότι είμαι σε ένα "εικονικό" group, μειώνει πολύ την επικοινωνία με άλλους εργαζόμενους. Επιπλέον η Philips είχε πολλούς φοιτητές και πρακτικάριους οι οποίοι ενδείκνυνται για lunch και coffee breaks. Παρότι το "lunch group" στην Ολλανδία επιδιδόταν συχνά σε συζητήσεις για παιχνίδια PC (στις καλές μου μου φαινόταν αδιάφορο, στις κακές μου απίστευτα εκνευριστικό), "απ'το ολότελα καλή κι η Παναγιώτενα¨. Εκτός από αυτό, η Juniper δεν είναι τόσο πολυπολιτισμική Δεν θυμάμαι να έχω μιλήσει με μη Ινδό μέχρι στιγμής. Κανένα παράπονο όσον αφορά επαγγελματική επικοινωνία και στις δύο.
Φιλοσοφία : Εντελώς διαφορετική. Γενικότερα στο Valley το μόνο που τους νοιάζει είναι να γίνεται η δουλειά. Δεν χρειάζεται να πηγαίνεις στο γραφείο για να δουλέψεις, κανείς δεν τσεκάρει αν είσαι εκεί ή όχι (εκτός από meetings κτλ). Οι κάρτες υπάρχουν μόνο για security λόγους, και δεν νοείται check-in check-out. Θυμάμαι ότι στη Philips χτυπούσαμε κανονικά κάρτα, και όταν συμπλήρωνες λιγότερες από 40 ώρες τη βδομάδα σου ερχόταν e-mail. Κάποιοι έκαναν και πατέντες τις Παρασκευές και όποιος έφευγε αργά χτυπούσε 3-4 κάρτες. Κατά τη διάρκεια αναζήτησης εργασίας μου έκανε εντύπωση το ότι και οι δύο εταιρίες που μιλούσα μου είπαν ότι μπορώ να κάνω "work from home" στην περίπτωση που καταλήξω να δουλεύω εκεί σαν κανονικός υπάλληλος (όπου home=Ελλάδα). Γενικότερα ο κόσμος δείχνει πολύ πιο εμπνευσμένος για αυτό που κάνει - ίχνος δημοσιουπαλληλικής συμπεριφοράς. Πολύ πιο δυναμικές συνθήκες, πολύ πιο ευέλικτες δομές.


Υπάρχουν και άλλα , αλλά νύσταξα...
Αναμένεται ανανέωση του post κατά τον Σεπτέμβρη..

Γ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: